Viden og vejledning skal styrke ordblinde elevers selvsikkerhed og fjerne fordomme

Naja Debell Friis er med i foreningen FG ordblind, hvor hun hjælper andre elever på gymnasiet. Foto: Clara Faust Spies

På Fredericia Gymnasium afholder de i denne uge international ordblindeuge, der har til formål at oplyse elever og lærere om ordblindhed. Ordblinde elever oplever fordomme, hvilket kan skræmme nogle af dem væk fra vejledning og tabuisere ordblindhed.

Af Clara Faust Spies

For Naja Debell Friis er det øgede fokus på ordblindhed vigtig, hvis tabuet skal nedlægges. Hun er selv ordblind og går til daglig i 3.g på Fredericia Gymnasium. Naja Debell Friis er åben om sin ordblindhed, men hun kender udmærket til de usikre følelser, der kan opstå ved dagligdagens udfordringer som ordblind elev blandt de andre elever.

”Man kan føle sig dummere, eller føle at man ikke høre til på gymnasiet, hvor gennemsnittet er så højt,” siger Naja Debell Friis.

På Fredericia Gymnasium er knap en tiende del af skolens elever ordblinde. Malene Hellesøe-Poulsen er ansat som ordblindevejleder, hvor hun skal hjælpe de ordblinde elever med teknikker og hjælpemidler, der vil gøre skolearbejdet nemmere for dem. Selvom eleverne kan få vejledning, er der elever der oplever problemer med fordomme.

”Der er mange fordomme om ordblindhed, som eleverne tager med sig. Derfor er det vigtigt med den internationale ordblinduge, da den sætter fokus, og forhåbentlig kan være med til at mindske fordommene,” fortæller Malene Hellesøe-Poulsen.

Malene Hellesøe-Poulsen har selv været med til indføre vejlederjobbet på Fredericia Gymnasium. Foto: Clara Faust Spies

Den internationale ordblindeuge skal være med til at sprede oplysning om ordblindhed i samfundet og skabe et mere korrekt billede af ordblindhed.

Svær identitet

For Naja Debell Friis blev hendes ordblindhed opdaget tilbage i tredje klasse, men sådan er det ikke for alle. Malene Hellesøe-Poulsen fortæller, at nogle elever allerede inden gymnasiet ved, at de er ordblinde, mens andre først bliver opdaget i takt med det øgede læseniveau, der kommer på gymnasiet. I 1.g bliver alle elever screenet, og efterfølgende får de ordblinde eller de læseudfodrede tilbudt frivillig vejledning hos ordblindevejlederen.

”Langt de fleste elever kommer til samtale. Men nogle elever har placeret sig selv i en boks, ´jeg er dårlig til at læse´, og det kan være svært at bryde. Mens andre elever fravælger tilbuddet, da de kan finde det stigmatiserende at bruge hjælpemidler,” siger Malene Hellesøe-Poulsen.

Naja Debell Friis mener, at det ville hjælpe mange, hvis ordblindhed blev opdaget tidligere.

”For mange er det et chok først at finde ud af, at de er ordblinde i gymnasiet. Det ændrer hele deres identitet og svækker deres selvtillid,” siger Naja Debell Friis.

Initiativer som den internationale ordblindeuge skal være med til at ændre ordblindes eget, forældrenes, andre elever og lærernes syn på ordblindhed.

”Vores tilbud og mere oplysning om emnet kan være med til at hjælpe de elever, der oplever problemer med fordomme,” slutter Malene Hellesøe-Poulsen.